Proč Osnovy fulltextového vyhledávání Seznamu pomohou víc cílové stránce, než vyhledávači

Ilustrace Osnovy HTML dokumentu podle Seznam.cz

Význam Osnov pro fulltextové vyhledávání Seznamu je maličký v porovnání s tím, jak mohou tyto Osnovy pomoci cílové internetové stránce. Přečtěte si proč.

Co jsou to Osnovy

Nová funkce fulltextového vyhledávání Seznamu, nese název Osnovy. Jde o rozšíření výsledků fulltextového vyhledávání o odkazy na konkrétní části cílové internetové stránky, které Seznam vyhodnotí jako relevantní vůči dotazu uživatele. Z pohledu Seznamu jde „vychytávku“ navíc, pro cílovou stránku však může být cílená optimalizace na tuto funkci přínosná velice. Pojďme si ukázat jak.

Ukázka Osnovy v SERP Seznam.cz.

Co je důležité pro správné generování Osnov

Abychom pochopili přínos Osnov pro cílovou www stránku, ukažme si nejprve, co je důležité pro správné vygenerování osnovy. Jsou to hlavně:

  • obsah podnadpisů žádaný uživateli,
  • přístupnost podnadpisů odkazem v URL pomocí jednoznačné kotvy.

Jak optimalizovat Osnovu dokumentu

Ukažme si vše na příkladu e-shopu. Jako cílovou stránku si zvolme www stránku s detailem zboží. Z analýz klíčových slov víme, že uživatelé často hledají název zboží, jeho různé varianty, slevy, diskuze a recenze. Nyní si vypišme aktuální strukturu nadpisů na cílové internetové stránce.

Výpis nadpisů pomocí nástroje Web Developer ve Firefoxu.

Prohlédněte si nadpisy pozorně. Všimněte si, že jako H2 obsahuje stránka texty „Newsletter“, „Znáte z newsletteru“, Kategorie" a další obsah, který se rozhodně neshoduje s klíčovými frázemi, které žádají uživatelé. Je to dáno tím, že autor HTML šablony e-shopu označil jako nadpis H2 i bloky s navigací a jiným obsahem, společným pro všechny stránky e-shopu.

Optimalizovaná osnova dokumentu

Co byste řekli tomu, kdyby struktura nadpisů vypadala např takto? Nebyla by následující osnova internetové stránky pro uživatele přínosnější?

Ukázka optimalizované osnovy HTML stránky.

Svým vzhledem může tato stránka zůstat totožná. Došlo však ke změně sémantiky zápisu informací, které obsahuje. Jako nadpisy byly vypíchnuty věci opravdu důležité a význam bezpředmětných textů byl potlačen pomocí zápisu do běžných DIVů.

Označení podnadpisů pomocí kotev

Aby byla optimalizace pro Osnovy Seznamu dokončena, je zapotřebí označit každý preferovaný podnadpis unikátním ID. To může být jednoduché, stačí např. řada h3 id=„a“, h3 id=„b“ atd.

SEO bonus navíc

Podstata optimalizace stránky pro Osnovy tkví ve správném uspořádání informací, které žádá koncový uživatel a jejich sémanticky správném zápisu. Není to žádné kouzlo. Nechť vám odměnou, kromě pěkných Osnov na Seznamu, je i více návštěv z fulltextových vyhledávačů. Zkušenému SEO oku totiž bude přínos takové optimalizace zřejmý. Ostatních, napoví následující obrázek.

Přibližné váhy dotazů uživatelů dle jejich vyhledávanosti na Seznamu.

Komentáře ke článku Proč Osnovy fulltextového vyhledávání Seznamu pomohou víc cílové stránce, než vyhledávači
Michal Janík 8. 9. 2012 05:10

PS.: pokud hledáte popis implementace osnov www stránek do SERP Seznamu, navštivte blog fulltextového týmu. Rozepisují se o tom také SEO blogy v čele s H1.cz.

Petr Jirásek (bez ověření) 8. 9. 2012 11:18

Velice pěkný článek. Díky za něj.

Josef P. (bez ověření) 8. 9. 2012 13:21

Děkuji za osvětlení, hned to vyzkouším na svém cestovním průvodci, seznam sice ve výsledku vyhledávání zobrazí danou památku, bylo by ale dobré kdyby zobrazil i důležité bloky označené nadpisem H2 jako je vstupné, otevírací doba, jak se k památce dostat, atd. Právě tyto hráze lidé vyhledávají.

No jdu na to, jsem zvědav na výsledek.

Martin Kolčaba (bez ověření) 8. 9. 2012 16:14

perfektní článek Michale. Doporučuji dál.

Honza Javorek (bez ověření) 8. 9. 2012 20:10

Atribut id by správně neměl začínat číslem. Prohlížeče se s tím ale asi poperou a HTML5 s tím počítá. http://stackoverflow.com/a/79022/325365

Michal Janík 10. 9. 2012 05:17

Děkuji za reakce chlapi. Jsem rád, že se článek líbí.

Díky Honzo za doplnění. V textu jsem to upravil.

Jaroslav Červený (bez ověření) 10. 9. 2012 08:46

Většina publikačních systému opravdu naplácne název bloku do nadpisu. Někdy se to hodí a někdy ne. Nezbývá něž se nad tím pozastavit a promyslet strukturu nadpisů, přesně jak o tom Michal píše. Kotvy jsou bonus navíc, který se pokusíme zapracovávat. Děkujeme za tuto informaci s povděkem.

Michal Janík 11. 9. 2012 11:29

Bezva článek o tom, jak souvisí Osnovy (sémantická stránka HTML dokumentu) s přístupností sepsal Radek Pavlíček ve článku Osnovy fulltextového vyhledávání Seznamu pomáhají i přístupnosti.

Tomáš (bez ověření) 13. 6. 2014 09:58

Dobrý den,

omlouvám se za hloupý dotaz, ale dá se toto využít pro eshopy?
Ve vyhledávání na seznamu jsem si nevšiml, že by toto některý z eshopu používal, respektive jsem možná nepoužil správný vyhledávací dotaz.

Děkuji

Michal Janík 13. 6. 2014 10:43

Dobře, že se ptáte,
zkusmo jsem zadal tento vyhledávací dotaz: http://search.seznam.cz/?q=canon+eos&sourceid=SearchBox

Stránky Canon.cz a Canon.sk osnovy podporují. V praxi je ale Seznam docela líný a i když je do šablon nasadíte, tak není jisté, že je zpracuje.

Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
ze_ená: