@JanKrajhanzl @michalillich Vzhledem k tomu, že klíčové věci mne do života naučil @pionyr, tak by na tom až zase tolik nezáleželo
Dění kolem akce Bez Heureky sleduji od začátku velmi pozorně. Neměl jsem potřebu se vměšovat do palby protistran ani mezi komentáře kolegů z marketingové branže. Domníval jsem se, že je příliš brzy po úvodní mediální „salvě“. A to je čas, kdy je málokdo ochoten nad problémem diskutovat konstruktivně. Ale to se dnes změnilo.
Položil jsem si totiž otázku: „..Jak to může dopadnout?...“. A podle mne špatně. Stávající situace může poškodit jak Heureku (ztráta důvěry inzerujících e-shopů, případná smršť v médiích a její dopad na veřejnost rozhodující o mediálních rozpočtech velkých firem...) tak může poškodit Alzu (viz článek kolegy Vládi Přichystala, nadávání v internetových diskusích na „vysoké ceny“, soudní spory...). Ty příklady jsou hodně stručné, vím. Ale rizika tu jsou a jsou veliká. Já bych přirovnal aktuální situaci k obchodně-mediální válce. A války plodí hlavně mrtvé a vypálená města. Dobrého pomálu.
A může tedy dnešní situace dopadnou jinak než špatně? Inu jednak může „vyhnít“. Spousta lidí bude brblat pod vousy, někteří z nich naštvaně, ale velké akce už nepřijdou. Mám na mysli skutečné činy, nikoliv slova. A nebo by se z toho dalo vytěžit a situaci zlepšit. Jistě, noví majitelé Heureky neřeknou „...Tak my to tedy bereme zpět a vlastnictví Heureky vracíme předchozímu majiteli...“ ale stávající „válka“ staví na skutečnostech, které existují už roky (sběr dat z e-shopů atp.). Co kdybychom tedy dokázali tyto „staré věci“ nyní vyřešit?
Jak znám Tomáše Bravermanna, tak mediálně-obchodnímu ostřelování ustoupí stěží. Co ale kdyby u jeho kanceláře zaklepali zástupci nově formované iniciativy kolem Alzy a představili mu konstruktivně sestavený seznam věcí, které se jim nelíbí, spolu s případnými návrhy řešení? Jak znám Tomáše, tak o tom s nimi jednat bude. Ano, bude důsledný, ale bude také férový a konstruktivní. A věřím, že bude chtít situaci vyřešit.
Alza.cz má jistě podrobný plán dalšího postupu. Včetně toho, jak postup s ostatními e-shopy ve své iniciativě koordinovat. Tak chci jen nahlas říct, že vím, jak je někdy složité lidi motivovat k jednání. A pokud by někde pomohl mediátor, který vyhledávačům zboží rozumí, stejně jako rozumí e-shopům, aby pomohl zprostředkovat dialog, tak nabízím své služby. Nechci za to nic. Jen, když se budete snažit dohodnout.
PS: autor tohoto článku si dovolil odvážný závěr proto, že kolegy z Heureky, Zboží.cz, marketingových agentur či e-shopů pravidelně "krotí" na Nekonferenci, a tak řadu lidí zná. A taky kdysi vedl jistou antikampaň a podruhé by do toho nešel. Ví jak těžké to je. A fakt si myslí, že jiné řešení, než (nějaká) dohoda, které by nepřineslo ztráty, není.
Zapomínáš myslím na to, proč to Alza dělá - Alza chce Heuréku poškodit, je to její v podstatě jediná hrozba a největší konkurent.
Myslím, že tak jednoduché to není. Alza může poškodit i sebe. Pokud to neví nyní, tak to brzy zjistí. Podle mne kampaní hodně riskuje.
Jak jsem psal v úvodu, nyní hrají emoce velkou roli. Třeba se jednání lidí změní, až emoce ochabnou a budou se sčítat škody.
Dívat se na svoje slova takto s odstupem je zajímavé. Člověku to připomene, jak moc se věcí změnilo. Jak moc byl idealista a tak :-)