Jak jsme si povídali na BarCampu o Google Analytics a slibovaný BONUS k tomu

7 tipů jak dostat do Google Analytics i to, co v nich teď nemáte, tak se jmenoval seminář, na kterém jsme si během Brněnského BarCampu povídali o Google Analytics. Diskutovali jsme nad tím, jak z Google Analytics dostat informace, které běžně nenabízejí. Prohlédněte si slíbenou prezentaci. Jako bonus jsem připravil i zdrojové kódy některých tipů.

7 tipů jak dostat do Google Analytics i to, co v nich teď nemáte

Prezentace o Google Analytics z BarCampu. Přijde vám stručná? Čtěte dál!

Tip 1: Upravte si měřící kód na stránkách

České vyhledávače, včetně vyhledávačů zboží doplníte v přehledech Google Analytics o klíčová slova úpravou měřícího kódu na stránkách. Z dalších častých vylepšení jmenujme dále úpravu kódu sledování na subdoménách či úpravu míry odchodu po tom, co uživatel na stránkách stráví vámi zvolený čas, např. nutný k přečtení článku.

Příklad doplnění nového vyhledávače:


pageTracker._addOrganic("1188.cz","q");

Příklad jak upravit míru opuštění stránky:


pageTracker._trackPageview();
setTimeout('pageTracker._trackEvent(\'NoBounce\', \'NoBounce\', \'Over 10 seconds\')',10000);

Podrobný návod pro úpravu měřícího kódu Google Analytics najdete v nápovědě Google Analytics.

Tip 2: Využijte URL odkazující stránky

Mnoho informací lze vyčíst z URL odkazující stránky. Jako příklady jsme si uváděli sledování pořadí stránky ze které přišel uživatel z vyhledávače a sledování vyhledávaných frází uživatelů, kteří přišli z katalogu Firmy.cz.

Příklad jak sledovat v Google Analytics klíčová slova vyhledávání na Firmy.cz:


- Vlastní filtr --> Pokročilé
- Pole A: Zdroj kampaně: ^firmy\.cz
- Pole B: Odkaz: (.*)/phr/(.*)$
- Výstup do: Termín kampaně: $B2
- Pole A je povinné: Ano
- Pole B je povinné: Ano
- Nepodařilo se vymazat výstup: Ano
- Rozlišovat malá a velká písmena: Ne

Tip 3: Značení odkazů

Nástroj URL builder vám pomůže jednoduše doplnit URL odkazů o měřící parametry. Na semináři jsme si ukazovali využití jak při sledování výsledků reklamních kampaní, tak třeba při měření RSS.

Tip: Odděleně sledujte výsledky RSS, které nabízíte uživatelům a toho, které registrujete do RSS agregátorů, např. Weblogy.cz. Pro sledování návštěvnosti z RSS agregátorů použijte místo značkování filtr.

Tip 4: Když si nejste jisti, odkud uživatelé chodí, uložte si odkaz do uživatelské proměnné

Sociální média jsou typická tím, že odkaz v nich různě putuje internetem. Stačí retwítnout váš twít a rázem příspěvek osloví nové uživatele. Pokud si uložíte URL odkazující stránky do uživatelské proměnné, budete moci částečně dění v sociálních sítích sledovat.

Příklad filtru pro zápis URL odkazující stránky z Facebooku a Twitteru do uživatelské proměnné:


- Vlastní filtr --> Pokročilé
- Pole A: Odkaz: (.*)
- Pole B: Zdroj kampaně:(facebook)|(twitter)\.com
- Výstup do: Definováno uživatelem: $A1
- Pole A je povinné: Ano
- Pole B je povinné: Ano
- Nepodařilo se vymazat výstup: Ano
- Rozlišovat malá a velká písmena: Ne

Tip 5: Než nastavíte první filtr, vytvořte si pro něj speciální profil Google Analytics

Filtry dnes mění data v Google Analytics nevratně. Ponechte proto původní profil s neupravenými daty a k němu vytvořte profily nové. Pokud nastavíte filtr chybně, budete se moci vrátit k původním datům.

Přehled profilů Google Analytics

Příklad několika profilů pro jeden web v Google Analytics.

Tip 6: Vytvořte si systém médií

Médium je skupina zdrojů návštěvnosti s podobnými vlastnostmi. Obvykle postihuje péči o jedno správně nadefinované médium jedna položka rozpočtu výdajů na reklamu na internetu. Jasný rozdíl je například mezi fulltextovými vyhledávači, kterým se věnuje SEO a vyhledávači zboží, kde optimalizujete XML s informacemi o zboží. Pokud nastavíte sledování klíčových slov pro vyhledávač zboží, přesune se vám do média organic, tedy mezi fulltextové vyhledávače, kam ovšem nepatří.

Řešením tohoto problému může být např. vytvoření vlastního média zbozi. Pokud sáhnete k definici vlastních médií, pamatujte na to, že by jste v tom měli mít systém.

O využití vlastních médií bych rád ještě někdy napsal. Pokud vás zajímá jak vylepšit přehledy Google Analytics, sledujte tento blog, třeba pomocí RSS.

Tip 7: Měření interních odkazů

Existují na webu stránky, kde není umístěn měřící kód Google Analytics a ty se tak neobjevují ve vašich přehledech. Klasickým příkladem je RSS kanál. Jeho návštěva přitom může patřit mezi vaše cíle. V takovém případě můžete sáhnout po měření odkazů pomocí virtuálního zobrazení stránky.

Příklad sledování odkazu pomocí onclick:


a href="/rss.php" onclick="pageTracker._trackPageview('/cile/rss-registrace-hlavicka');"

Poznámka na závěr

Odborná veřejnost laskavě promine rychlost, se kterou jsem proběhl uvedené tipy. Každý z nich je na celovečerní diskusi. Cílem bylo ukázat, kudy napnout pozornost, pokud chcete s Google Analytics dokázat více.

Všichni prosím prominou překlep, který se mi vloudil do názvu prezentace.

Těším se zase někdy na shledanou.

PS.: Už jste poděkovali pořadatelům BarCampu? Pokud ne, tak to prosím udělejte. Dělali to ve volném čase a podařilo se jim připravit bezva akci pro tři stovky lidí s minimálními prostředky. Zaslouží si to.

Komentáře ke článku Jak jsme si povídali na BarCampu o Google Analytics a slibovaný BONUS k tomu
Michal Janík 21. 7. 2010 22:21

Video ze semináře 7 tipů jak dostat do Google Analytics i to, co v nich teď nemáte na BarCampu v Brně

Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
mo_rá: