Proč sledovat lépe návštěvnost z Google v Google Analytics

Opravdu víte o návštěvnosti z Google všechno? Pokud používáte standardní nastavení Google Analytics, tak stěží. Proč? Návštěvnost z Google je uváděna jako jediný zdroj návštěvnosti google / organic. Tedy mohou se vám zde vypisovat i varianty google.cz a další národní domény, ale to nyní řešit nebudeme.

V čem je problém?

Podívejte se na možnosti vyhledávání, které Google nabízí. Jde například o:

  • fulltextové vyhledávání,
  • vyhledávání obrázků,
  • vyhledávání zboží,
  • vyhledávání v mapách,
  • a další.

Google Analytics slučuji návštěvnost do jednoho společného zdroje „google“.

Proč lépe poznat návštěvnost z Google

Podívejme se např. na fulltextové vyhledávání a vyhledávání zboží. Rozdíly jsou velké:

  • v technologii, kdy fulltext prochází vaše internetové stránky, zatímco vyhledávání zboží zpracovává XML soubor s daty o zboží,
  • v motivaci uživatelů, kdy uživatel který hledá ve specializovaném vyhledávání zboží, má jinou potřebu, než průměrný uživatel fulltextu. Je to podobné, jako např. Seznam.cz a Zboží.cz. Tyto zdroje návštěvnosti mají obvykle zcela odlišné konverzní poměry.

Rozdíl mezi uživateli, kteří hledají obrázky např. pro seminární práci a uživateli, kteří mají vybráno zboží a nyní hledají, kde jej koupit ve vyhledávání zboží, je pak zřejmý.

Jak jste na tom vy? Rozlišujete v Google Analytics z jaké formy vyhledávání Google uživatelé přicházejí?

PS.: V příštím díle mini seriálu o sledování Google v Google Analytics si ukážeme praktický příklad, jak odlišit návštěvnost z vyhledávání obrázků Google.

Komentáře ke článku Proč sledovat lépe návštěvnost z Google v Google Analytics
Róbert Suja (bez ověření) 5. 2. 2012 23:53
Ďakujem za zaujímavý podnet, webová analytika je tak rozsiahly téma, že takéto príspevky veľmi pomôžu.
Jan Tichý (bez ověření) 6. 2. 2012 13:40

Těším se na další pokračování, mám k tomu tři poznámky.

  1. Píšeš, že problém je v tom, že GA všechno slučují do jednoho zdroje "google". Já bych to ale zrovna ve většině takových případů pod stejným zdrojem nechal - všichni přece skutečně přicházejí od Googlu. Namísto toho bych to rozděloval spíš do různých medium (tak to já dělám nyní), případně bych možná dokonce zvážil nechat i stejné medium a rozděloval to až na úrovni campaign.
  2. Jak bys metodicky navrhoval řešit to, že Google i na samotné "fulltextové" SERP vrací v různých případech prakticky všechny možné typy výsledků - mapy, zboží, obrázky...? Měl by se takový proklik zařadit spíš pod organic, nebo spíš pod ty ostatní zdroje?
  3. Pokud spíš pod ostatní zdroje, jak bys navrhoval to technicky řešit?
Michal Janík 6. 2. 2012 21:48

Díky Honzo za parádní komentář.

Ad 1) Pro značení jako zdroj mne v Google Analytics vedou:

  • Rozdílné nákladové položky v marketingovém rozpočtu inzerenta. Zatímco optimalizaci pro fulltext či obrázky najdeme obvykle pod položkou SEO, Google Nákupy mohou odpovídat spíše optimalizaci pro vyhledávače zboží spolu se Zboží.cz či Heureka.cz atd.
  • Přehlednost, pokud vypíši v přehledu Google Analytics pouze zdroje, bez médií

Ad 2) Metodika SERP.

  • Teorie: při analýze výsledků jednotlivých skupin marketingových opatření je důležité, aby nákladové položky odpovídaly položkám na straně zdrojů tržeb. Z tohoto pohledu by bylo fajn označit vyhledávání zboží, běžný fulltext, nebo třeba vyhledávání zpráv, odděleně.
  • Praxe: málokdo značkuje úplně všechno. Často je značkováno médium CPC (PPC reklama). U ostatních médií je to horší.

Ad 3) Řešení pro správné začlenění

Značkovat každý odkaz je pracné a bohužel obtížně vratné, pokud se po čase rozhodneme upravit metodiku značení. Tedy v případě Google Analytics.

Pokud se bavíme o SERP Google, podívejme se nejprve, co vlastně na SERP vrací za typy výsledků a jakým způsobem.

Typ výsledku Jaký typ činnosti použije marketér Přes jaké URL přijde uživatel ze SERP na cílový web
Běžné výsledky fulltextového vyhledávání SEO Přímý proklik na cílový web
Obrázky SEO Přímý proklik na cílový web
PPC reklama Správa PPC reklamy Přesměrování
Mapy Registrace do katalogu míst Proklik do Google map

Zapomněl jsem na nějaký typ výsledku?

Pokud se dívám správně, přímý proklik mají položky, které ovlivňuje SEO. Zde tedy není třeba značit. PPC reklamu si správci značkovat zvykli a ostatní služby vedou do jiných částí Google, kde s nimi lze dále pracovat.

Přesnost dat

Osobně se nebiji za 100% přesné informace. Ty jsou často dražší, než jejich přínos. V praxi nám stačí přesnost např. na 95 %. Je to dost pro kvalifikovaná manažerská rozhodnutí, a přitom se tyto informace dají získat při rozumných nákladech. Ostatně ono 100% přesné je máloco. Stačí storno objednávky po uzavření statistik za uplynulé období a už nám data nebudou souhlasit :o)

Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
če_ná: