Co prozradil šéf vyhledávání Seznamu Dušan Yuhů Janovský v NetClubu

Logo NetClubu

Dušan Yuhů Janovský, vedoucí týmu fulltextového vyhledávání Seznam.cz, byl hostem květnového NetClubu. Miloš Čermák si s ním povídal o práci i o životě. Přečtěte si pár střípků z tohoto vydařeného setkání.

Na seznamu hledají jen voliči Sociální demokracie, aneb chyba ve statistickém vzorku

Na čtyři desítky internetových odborníků nejsou dobrý vzorek pro předvolební průzkum. O tom jsme se přesvědčili, když hned na začátku NetClubu udělal Yuhů anketu kolik z účastníků volí Sociální demokracii. Kontroval tak Milošovu miniprůzkumu, kdo z přítomných jako výchozí vyhledávač používá Seznam. Na obě otázky se nepřihlásil téměř nikdo. Inu, vzorek to nebyl reprezentativní.

Co bylo dříve Yuhů, nebo Yahoo?

Řeč přišla jak na věci pracovní, tak na pořádání šermířských her nebo třeba na to, kde se vzala přezdívka Yuhů. „Co bylo dříve, Yuhů, nebo Yahoo?“ Po květnovém NetClubu odpověď známe. Dříve byl Yuhů. Přezdívku má od podzimu 1995, zatímco známá americká firma byla založena v roce následujícím.

Čísla o fulltextovém vyhledávání Seznamu

Z odborných dat přišla řeč na to, že Seznam denně zodpoví cca 18 milionů dotazů, z toho asi 60 tisíc zpracuje Bing v rámci zahraničního vyhledávání. Hrubý odhad celkového podílu navigačních dotazů na celkovém objemu vyhledávání je 20 – 30 %. Na druhou stránku výsledků vyhledávání pak proklikává méně než jedno procento uživatelů! Celkem indexuje Seznam v současné době řádově 350 milionů českých stránek a pohání ho na dvě stovky serverů.

Yuhů při svém povídání zmínil to, jak Seznam zpracovává zpravodajství. Tzv. fresh svazky vrací do vyhledávání výsledky z vybraných informačních zdrojů se zpožděním 10 – 15 min od uveřejnění zpráv.

Na screenshoty kliká 10 – 15 % uživatelů

I tato statistika padla na květnovém NetClubu. Seznam zobrazuje ve výsledcích náhledy cílových stránek od obnovení vlastního fulltextu 15. března 2005.

Hlášky květnového NetClubu

  • Yuhů: „…Google lépe zvládá delší dotazy…“
  • Yuhů: „…Co je dobré pro uživatele, je dobré i pro vyhledávač…“
  • Yuhů: „…Říkáme novinářům že máme S-Rank. To jim stačí. Je pohodlné neříkat víc…“ Yuhů v debatě o tom, že faktorů ovlivňujících řazení výsledků je celá řada.
  • Yuhů: „…Nejhledanější dotazy nejsou nejvíce populární. Jsou to dotazy, které jsou natolik přesné, že je nejvíce uživatelů napíše stejně…“
  • Yuhů: „…Uživatelé se ptají na rozdíl mezi Seznamem a Googlem. Vypadá to, že nás Google dotahuje :o) …“
Komentáře ke článku Co prozradil šéf vyhledávání Seznamu Dušan Yuhů Janovský v NetClubu
Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
růžov_: