@JanKrajhanzl @michalillich Vzhledem k tomu, že klíčové věci mne do života naučil @pionyr, tak by na tom až zase tolik nezáleželo
Že je zákazník král zní jako marketingové klišé. Tedy ve vztahu k dodavateli. Lze však toto uplatnit i v širším kontextu? Ukažme si vše na příkladu českého spotřebitele a aktuální anexe Ukrajinského Krymu Ruskem.
Ukažme si vše na příkladu. Za ten nám poslouží spotřebitel Michal. Michal je otec rodiny, žije v České republice a o Ukrajině toho ví pramálo. Slyšel o krásné přírodě, ale o poměrech národnostních, společenských či hospodářských neví vlastně nic. Přesto je znepokojen. Ať už má Ukrajina problémy jakékoliv, jde o problémy její vlastní, a ty si má vyřešit sama. Vměšování vojska cizího státu, bez mezinárodního mandátu, vnímá Michal jako nepřijatelné. Má Michal reálné nástroje, jak svůj postoj vůči Rusku, které v této věci vnímá jako útočníka, reálně vyjádřit?
Pomineme-li plané řečnění v hospodě u piva, zbývají českému spotřebiteli skutečné nástroje, jak svůj názor dát najevo způsobem, který bude někoho zajímat? Samozřejmě. Jde o poptávku zboží a služeb od ruských dodavatelů. O té je dobře si říct:
Zákazník je král. Byť se v kontextu světové politiky zákazníci podobají včelstvu. Jedna včela mocného obra nanejvýš píchne a lze ji snadno zamáčknout. Bude-li však včel celý roj, je třeba je brát na jejich mínění zřetel.