Zákazník je král!

Že je zákazník král zní jako marketingové klišé. Tedy ve vztahu k dodavateli. Lze však toto uplatnit i v širším kontextu? Ukažme si vše na příkladu českého spotřebitele a aktuální anexe Ukrajinského Krymu Ruskem.

Spotřebitel Michal

Ukažme si vše na příkladu. Za ten nám poslouží spotřebitel Michal. Michal je otec rodiny, žije v České republice a o Ukrajině toho ví pramálo. Slyšel o krásné přírodě, ale o poměrech národnostních, společenských či hospodářských neví vlastně nic. Přesto je znepokojen. Ať už má Ukrajina problémy jakékoliv, jde o problémy její vlastní, a ty si má vyřešit sama. Vměšování vojska cizího státu, bez mezinárodního mandátu, vnímá Michal jako nepřijatelné. Má Michal reálné nástroje, jak svůj postoj vůči Rusku, které v této věci vnímá jako útočníka, reálně vyjádřit?

O vztazích globalizovaného světa

Pomineme-li plané řečnění v hospodě u piva, zbývají českému spotřebiteli skutečné nástroje, jak svůj názor dát najevo způsobem, který bude někoho zajímat? Samozřejmě. Jde o poptávku zboží a služeb od ruských dodavatelů. O té je dobře si říct:

  • Jsou produkty, kde se český spotřebitel závislosti na výhradním dodavateli (v našem případě Rusku) nezbaví. Jmenujme například ropu. Ať ji zpracuje kterákoliv česká rafinérie, spotřebitel nemá možnost výběru, kterým ropovodem přitekla. Tudy tedy cesta nevede.
  • Zákazník a dodavatel se potřebují navzájem. Uzavře-li někdo zákazníkovi přísun např. ropy, sám si uzavře přísun peněz, které za ropu získával a ze kterých hradil své náklady.
  • Jsou produkty, které bojkotovat lze. Jako příklady uveďme síť čerpacích stanic, Lukoil, která patří Rusům přímo či Sberbank a jistě najdete další. Nákup na vedlejší benzince či výběr jiné banky českého spotřebitele stojí minimum.
  • Rusy nelze házet do jednoho pytle. Sám Michal, který nám stojí fiktivním příkladem, měl mezi nimi zákazníky a vnímá je jako šikovné a poctivé lidi.
  • Sami Rusové mohou za svého prezidenta asi tak, jako my za toho našeho. Na druhou stranu daňové výnosy ruských podniků jdou právě do té státní pokladny, ze které je placeno ruské vojenské dobrodružství na Ukrajině. Proč tedy osobně přispívat do této pokladny?
  • Rusové a ruské podniky mají k vedení ruského státu mnohem blíže, než občané České republiky. Znevýhodnění při nákupech budiž argumentem pro jejich jednání v rámci ruské společnosti.

A co z toho plyne

Zákazník je král. Byť se v kontextu světové politiky zákazníci podobají včelstvu. Jedna včela mocného obra nanejvýš píchne a lze ji snadno zamáčknout. Bude-li však včel celý roj, je třeba je brát na jejich mínění zřetel.

Komentáře ke článku Zákazník je král!
Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
_lutá: