@JanKrajhanzl @michalillich Vzhledem k tomu, že klíčové věci mne do života naučil @pionyr, tak by na tom až zase tolik nezáleželo
A je tu zase jeden nový vyhledávač, který se snaží prorazit na světlo světa. Jmenuje se Topsy.com a mohl by nám přinést křížení SEO konzultantů s odborníky na sociální média. To by se pak mluvilo třeba o sociálním SEO. Zajímavá představa ne?
Logo vyhledávače Topsy.com.
Důvod proč o těchto oborech mluvím v souvislosti s moderním vyhledávačem je ten, že Topsy něco chybí. Tedy chybí oproti klasickým fulltextovým vyhledávačům, které u nás dnes reprezentují hlavně Google a Seznam. Chybí mu totiž crawler, který by procházel internet s stahoval jednotlivé internetové stránky.
Hlavní stránky vyhledávače Topsy.com je „gůglovsky“ úsporná.
Vyhledávač Topsy.com čerpá data z Twitteru. Na jejich základě skládá výsledky pro vyhledávání na internetu. Chyba by byla, kdybyste si mysleli, že Topsy vyhledává pouze ve Twitteru. Ve výsledcích totiž najdete:
Výsledky vyhledávání zatím nejsou důvodem ke změně oblíbeného vyhledávače. Snaha postavit plnohodnotné vyhledávání na dění v sociálních médiích je ale rozhodně zajímavá.
Z funkcí Topsy stojí za zmínku rozhodně možnost nastavit si vlastní upozornění na novinky ve vyhledávání, která vám budou chodit e-mailem. Sledování oblíbených témat je tak hračka. Zajímavá je rychlost, se kterou se nová stránka ve výsledcích vyhledávání objeví. Včetně anotaci ji totiž Topsy.com obvykle zpracuje do několika hodin.
Stránka s výsledky vyhledávání dodržuje klasické rozložení.
Tento článek měl původně skončit v kategorii „exotika“. Český trh je malý a Twitter není rozšířen masově napříč všemi demografickými skupinami. Přesto výsledky příjemně překvapily.
Jako ukázku přikládám výsledky vyhledávání obrázků na dotaz „Praha“:
Pro případ, že by se internet od chvíle, kdy tento článek píši změnil (:-) přikládám náhled spodního řádku obrázků podle Topsy. Řekl bych, je to pohled neotřelý a něco na něm je.
Část výsledků vyhledávání obrázků, dotaz Praha na Topsy.com.
Zda nahradí vyhledávače postavené na sociálních sítích v budoucnu dnešní fulltextové, to ukáže čas. Každopádně směr vývoje je to zajímavý. Nu a mne nad zbytky kávy, co padla během psaní tohoto článku, přepadá vzpomínka na to kterak mluvil Yuhů na NetClubu o tom, jak sociální sítě vnímá Seznam. Říkal tehdy, že crawler jim tam zabloudí, ale jiskřička zájmu z toho cítit nebyla.
Kdo bude mít pravdu? Co myslíte?