Kam bude směřovat trh vyhledávačů zboží podle Srovnáme.cz

Logo Srovnáme.cz

David Folprecht představil na nekonferenci Vyhledávače zboží 2012 stručně historii Srovnáme.cz, které spolu s Hledejceny.cz, patří k matadorům vyhledávání zboží v ČR. Navázal pak plynule porovnáním rentability vyhledávačů zboží s jinými formami inzerce a zamyšlením nad dalším vývojem trhu přešlo ve velmi příjemnou diskusi.

Historie Srovnáme.cz

V roce 2006 přišlo na svět Srovnáme.cz a získat první e-shopy nebylo, podle zakladatele, Davida Folprechta, vůbec jednoduché. Trvalo rok, než se e-shopy naučily čerpat bezplatnou inzerci a trvalo další rok, než se naučily za inzerci platit. V roce 2010 vstoupil do Srovnáme.cz jako investor Martin Kasa a rok na to zavedlo Srovnáme.cz aukční prokliky.

Proč inzerovat ve vyhledávačích zboží

David Folprecht prezentoval data o nákladovosti a rentabilitě inzerce. Srovnání Skliku, AdWords a vyhledávačů zboží dopadlo ve prospěch vyhledávačů zboží, a to jak v ČR, tak dle dat ze sousedního Německa. Zajímavý byl pohled, podle kterého jsou náklady na správu inzerce ve vyhledávači zboží mnohem nižší, než na správu PPC reklamy, a to díky své vysoké automatizovanosti.

Výhledy trhu vyhledávačů zboží do budoucna

Na základě dat z Německa, které bylo v e-commerce dále, než ČR, usuzuje David na růst tržeb v prodeji přes internet, při více méně fixní průměrné ceně objednávky. Očekává také růst vyhledávačů zboží v porovnání např. s PPC reklamou.

Parádní diskuse na závěr

Příspěvek Davida Folprechta přešel v parádní diskusi, ve které přišla řeč např. na:

  • význam EAN pro některé vyhledávače,
  • zamyšlení nad zveřejněním databáze EAN,
  • příslibem Heureky zvážit zveřejnění XML se strukturou svých kategorií zboží

a mnoho dalšího.

David Folprecht ze Srovnáme.cz na Vyhledávačích zboží 2012
David Folprecht ze Srovnáme.cz na Vyhledávačích zboží 2012
David Folprecht ze Srovnáme.cz na Vyhledávačích zboží 2012
Komentáře ke článku Kam bude směřovat trh vyhledávačů zboží podle Srovnáme.cz
Aleš Drnovský (bez ověření) 16. 6. 2012 16:10

Vyplatí se dražším eshopům reklama na srovnávačích? Toto je bod, který mne zajímá. Neúčastníme se cenové války s obývákovými eshopy, jdeme spíše cestou kvalitních služeb a nadprůměrné kvality zboží. Proto ale nemůžeme konkurovat noname dovozcům čínského smetí.

Srovnávače ceny chápu z našeho pohledu spíše jako čertovo semínko, protože podle cenovky člověk nepozná, že náš produkt se stejným názvem je viditelně kvalitnější, než to smetí, které si ono pojmenování pouze vypůjčilo.

Mimochodem, totéž platí pro slevové portály, kde prodej hardware často znamená výprodej zmetků, které by v normální distribuci nepřežily. Jenže ono to pak kazí trh a povědomí o produktové skupině obecně.

V našem případě jde o elektronické cigarety. Ty naše vypadají stejně jako ono smetí, to že opravdu fungují, se dozví až ten, kdo se nenechá zlákat na ono levné smetí. Kdo se však napálit nechá, zjistí že mu zboží neslnilo co čekal a nás háže do stejného pytle s nimi stylem "ještě že jsem si to nekoupil u vás o půlku dráž". Neuvědomí si, že by dostal produkt se zcela jinou funkcionalitou a byl by dnes spokojen.

Aleš Drnovský

Michal Janík 18. 6. 2012 21:07

Odpověď stručně a obecně: ANO.

Odpověď podrobněji: záleží na konkrétním případu. Obvykle má reklama ve vyhledávačích jeden z nejlepších poměrů ceny a výkonu. To, že má lepší výsledky, než např. PPC reklama, ale nemusí nutně znamenat, že je rentabilní. Osobně proto doporučuji u daného vyhledávače nabít menší kredit, inzerci pečlivě nastavit a následně výsledky vyhodnotit.

Co se týká ceny a kvality zboží, platí to stejné, co pro návštěvníky z ostatních zdrojů návštěvnosti. Pokud je na webu přesvědčíte o kvalitě a významu kvality, nakoupí. Pokud je nepřesvědčíte, má to dopad na konverzní poměr i návštěv z PPC reklamy, fulltextových vyhledávačů, reklamních kampaní atp.

Poslat nový komentář
Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
zel_ná: